Olga Tokarczuk - "Prawiek i inne czasy"

09:48 Codzienność nasza 1 Comments

Dzięki uprzejmości Wydawnictwa Literackiego miałam ostatnio możliwość przeczytać książkę Olgi Tokarczuk ,,Prawiek i inne czasy" która po raz pierwszy została wydana w 1996 roku, jednak tak się złożyło, że w tym roku Wydawnictwo Literackie wznowiło publikację tej książki. Z tego co udało mi się dowiedzieć autorka otrzymała za tą książkę Paszport „Polityki” za rok 1996, a w roku 1997 nagrodę Fundacji im. Kościelskich. Książka była nominowana do Nagrody Literackiej Nike i wygrała plebiscyt czytelników.

Opis:

Od lat porusza czytelników na całym świecie. Jedna z najpoczytniejszych i najgłośniejszych współczesnych polskich powieści, przełożona na ponad dwadzieścia języków.

Prawiek – wieś położona w centrum Polski – tutaj codzienność splata się z niezwykłością, rzeczywistość z mitem, a powszednie życie jest ważniejsze od wielkich wydarzeń. W burzliwych latach XX wieku kilka pokoleń kilku rodzin mieszkających w Prawieku walczy o swoje szczęście i przyszłość. Ich losy układają się w uniwersalną opowieść o czasie, przemijaniu i ludzkim losie.


Na początek powiem Wam, że książka Olgi Tokarczuk wciąga i to bardzo, pochłania się ją w ekspresowym tempie. Muszę się przyznać, iż do teraz nie znałam twórczości Olgi Tokarczuk mimo że dużo o niej słyszałam. Po przeczytaniu "Prawieku i innych czasów" z wielką przyjemnością mogę powiedzieć, że zaliczam się już do grupy czytelników Tokarczuk ponieważ niewątpliwie mnie do siebie przekonała. Na pewno jeszcze nie raz sięgnę po jej książki. Według mnie jest to powieść godna uwagi.


Można powiedzieć, iż styl Olgi Tokarczuk  jest prosty, lekki, a momentami wręcz potoczny. Potrafi od siebie uzależnić, zwłaszcza, gdy sama powieść do najłatwiejszych nie należy. Już po raz kolejny okazuje się, że w ambitnych książkach, takich których celem autora jest zmuszenie czytelnika do refleksji i zastanowienia się nad światem, prostota języka sprawdza się najlepiej. Autorka w tej książce opisała życie kilku pokoleń, ale wbrew pozorom to nie życie bohaterów było tłem burzliwych wydarzeń tamtych lat ponieważ było dokładnie na odwrót. Nie będę się więcej rozpisywała na temat tej książki po prostu zapraszam Was do lektury ponieważ książka jest bardzo interesująca.

1 komentarz: